onsdag 26 maj 2010

Två sorters kakor

Imorse påbörjade jag min påfyllning av småkakor.
Två sorter hann vi med på förmiddagen.
Ute var det mulet och regn så det var perfekt bakväder.

Först blev det en variant av sirapskakor.
Receptet har jag fått från min moster, namnet till trots.


Farmors kakor ca 70 kakor

200 g Smör
2 1/4 dl Strösocker
1 Äggula
1 mks Ljus sirap
1 tsk Vaniljsocker
2 tsk Bikrabonat
5 dl Vetemjöl

Vispa smör och socker pösigt.
Rör ner gulan och sirap.
Blanda ner de torra ingredienserna och rör/knåda ihop till en deg.

Dela degen i 6 bitar. Rulla ut till längder.
Lägg på plåt med bakpapper och tryck till lite lätt, så de blir lite platta.

Grädda mitt i ugen 175 grader i 13-20 minuter.
Skär sneda kakor medans de är varma.


De andra kakorna blev hallongrottor från ett recept jag fått av mamma.


Hallongrottor ca 35-40 st.

250 g Margarin
1,5 dl Strösocker
4,5 dl Vetemjöl
1 dl Marsanpulver
1,5 tsk Bakpulver

Rör margarin och socker poröst.
Blanda i resterande ingredienser och rör /knåda ihop till en deg.

Rulla små bollar och lägg i småbrödsformar.
Tryck ett hål med fingret och fyll med hallonsylt.

Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 10-15 min tills de fått fin färg.

Har nu hittat ett recept på nästa sorts kakor som jag ska testa.
Håll utkik, det kan sluta hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar