söndag 30 januari 2011

Tårtbotten lika delar

Har sett på flera bloggar att man använder sig av receptet lika delar till sin tårtbotten.
Tänkte att det var värt ett försök, även om jag är nöjd med min botten så måste man vidga sina vyer.

Passade på att mäta hur mycket det blev och jämfört med mitt recept som jag brukar använda så var fördelningen mellan de olika ingredienserna rätt lika.
Men i detta recept var det mer av allt.

Hos Lisa som har fina bloggen Sockerrus finns en jättebra beskrivning på denna botten.
Där kan man även se vilka mått man ska använda till olika stora formar osv.
Kika in där så får du veta mer.

Jag skriver ner det jag använde.


Tårtbotten Lika delar

Till en form på 24 cm använde jag i tre likadana glas:

6 st ägg - kläcktes i ett glas.
I nästa glas hällde jag i socker till samma nivå som äggen
I det tredje glaset hällde jag hälften vetemjöl och andra hälften potatismjöl
3 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker riktigt poröst (jag använde min nya assistent för att få testköra den och vilket resultat)
Blanda de torra ingredienserna och sikta i dem i äggsmeten. Blanda väl utan att röra för mycket.

Häll i form med löstagbar kant.

Grädda i 175 grader, nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Kolla med sticka att kakan är klar.

Jag smörade och mjölade botten och klädde sidorna med bakplåtspappers-remsor som höjer kanten på formen så att kakan kan bli hög och fin.

I grundreceptet skulle man ha mindre mäng bakpulver, man jag läste rätt men mindes fel.... Men det gick utmärkt med 3 tsk.


Jag provade även att göra med bara vetemjöl då jag hade slut potatismjöl, det rekommenderar jag inte.
Den blev hög och fin på kanten men sjönk ihop i mitten. Kändes kompakt i konsistensen.
Så använd potatismjöl för bäst resultat!
Enligt mig ialla fall.

2 kommentarer:

  1. Jag använder också det receptet. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden :-)

    Vad mycket fina tårtor du har hunnit göra den senaste tiden! Duktig du är :-) Påminner mig om att jag har ett mail från dig jag inte hunnit besvara. Ska försöka göra det i veckan (är inne i en tentavecka) :-)

    Ha en härlig dag!
    Lisa

    SvaraRadera