fredag 29 juli 2011

Chokladmuffins

Ljuvligt goda chokladmuffins från Leilas book A pice of cake.
Originaleceptet hittar du HÄR.

Jag ändrade lite.....





Chokladcupcakes 12 st

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl turkisk youghurt
3,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
100 g mörk choklad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret och rör ner yoghurt.
Blanda mjöl, bakpulver och kakao, tillsätt under omrörning.
Smält chokladen över vattenbad, tillsätt i smeten.
Fyll formarna med smet till 3/4.
Jag ställer alltid mina formar i en muffinsplåt.
Grädda mitt i ugnen 175°, ca 15 min.
Kolla med sticka att de är klara. 

Den här gånger blandade jag mörk choklad och mjölkchoklad.

Formarna kommer från Strössel och Annat.
Trots riktigt mörka muffins höll de färgen riktigt bra, torde nästan att jag skulle måsta sätta dubbla eller en till utanpå när de skulle användas, men det behövdes inte.

4 kommentarer:

  1. Ser otroligt goda ut :)
    Använde du dubbla formar eller är dom så pass att dom håller färgen?

    SvaraRadera
  2. Dom höll färg och form klockrent, endast enkel form =)

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde ett tillägg inlägget åxå om formarna =)

    SvaraRadera