måndag 3 oktober 2011

Kanelbullens dag 4 oktober

Imorgon är det kanelbullens dag.
Har du bakat några bullan än?
Om inte bjuder jag på ett bra recept, jag bakade mina förra veckan och jag hoppas det finns kvar några....




Goda Kanelbullar ca 40 st

75 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
1,8-2 l vetemjöl
200 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk salt
1 msk stött kardemumma

Fyllning:
Smör
Kanel
Strösocker
Vaniljsocker

Låt alla ingredienser bli rumsvarma.
Smula jästen i en bunke, häll över mjölken (rumstempererade eller värmd till max 37°) och lös upp jästen.
Tillsätt det mesta av mjölet, ägg, socker, allt smör i bitar, salt och kardemumma. Arbeta ihop till en smidig deg för hand eller i assistent.

Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek ca 30 min.

Baka ut på valfritt sätt och använd den fyllning du gillar, jag använder den ovan och ganska mycket av allt.
Låt jäsa på plåt under bakduk ca 20-30 min.
Pensla med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.

Grädda 7-8 min på 225-250°
Låt svalna på galler under bakduk.

Njut med ett glas kall mjölk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar