lördag 17 mars 2012

Mjölkfria muffins

Jag använde mitt vanliga muffinsrecept, men använde mjölkfritt smör.
I vanliga fall har jag creme fraiche i dessa, jag hade tänkt ta lite solhavre, men tyckte smeten var nog lös ändå.
Tilläggas bör väl att jag bara gjorde ¼ sats och om man gör en hel kanske den blir tjock utan extra vätska.


Mjölkfria muffins 
ca 12-16 st beroende på storlek
4 Ägg
3 dl Socker
1 krm Salt
1,5 tsk Bakpulver
3 dl Mjöl
2 tsk Vaniljsocker
80 g Smält mjölkfritt margarin
ev 1,25 dl solhavre

Rör ihop samtliga ingredienser.
Häll upp i formar, fyllda till ca ½.
Grädda mitt i ugnen 180° ca 10 minuter, kolla med provnål så de är klara.
Låt kallna på galler under bakduk.







2 kommentarer:

  1. Vad är solhavre för något?

    SvaraRadera
  2. Solhavre är ICA`s havredryck. Troligen likvärdig med oatleys havredryck.

    SvaraRadera